עיצוב לאינטרנט

הבנת מטרות היא כנראה המשתנה הכי קריטי בהצלחת כל פרויקט עיצוב לאינטרנט. באופן בסיסי האינטרנט הוא מדיום של מידע. אנשים מפרסמים דברים – בכל מדיום שהוא- כתגובה לצורך במידע. ההצלחה תלויה בהגשמת הצורך הזה.

עיצוב לאינטנרנט צריך להביא בחשבון את חשיבותו של המידע, יכול להיות שיש בידי האתר המדובר מידע שאנשים רוצים או מידע שבעל האתר רוצה לספק גם אם הגולשים לא בהכרח צרכים אותו אולי האתר אמור להשיג מידע או להעביר מידע בין צרכנים שונים או שאולי מטרת האתר היא להשיג את כל אלה ביחד.

מאחורי כל הצרכים הללו יש מטרות. עיצוב לאינטרנט צריך לזהות את המטרות הללו ולמצוא דרכים לאפשר לבעל האתר ולגולש לממש אותן.

אם משתמש נכנס לאתר של הבנק שלו ומוצא כי הגישה לחשבון שלו מסורבלת ואורכת זמן רב סביר להניח שהוא יוותר והמטרה לשמה הוא ניכנס לא מומשה, או אם אתר שנבנה לחברת המשווקת מוצרים כלשהם "מחביאה" את המוצרים באחד מתתי העמודים המשניים באתר ובכך מפספס את מימוש המטרה לשמה האתר ניבנה.

אלו שתי דוגמאות לעיצוב לאינטרנט שנכשל במשימתו.

כיצוב לאינטרנט צריך לשרת את מטרת האתר ולא את טעמו האישי של מעצב האתרים או יכולותיו של המתכנת. יש לבנות את כל האתר סביב היעדים שהוא מבקש להשיג בצורה החכמה ביותר, כלומר לא לדחוף את המידע או לחילופין לא לזלזל בעטיפה הכוללת. ישנם לא מעט אמצעים גרפיים בעזרתם ניתן למשוך תשומת לב לאזורים מסוימים באתר כגון שימוש בניגודיות, תחושת תלת מימד וכו', או חשיבה עיצובית שתהפוך את המידע לנגיש יותר לגולש כגון בניית סרגל ניווט עם האופציות השמישות יותר או הצעת תפריט משנה לאפשרויות מידע נוספות.

עיצוב לאינטרנט צריך להבין את האופי בו קהל היעד ישתמש באתר, מה הוא מחפש לימצוא שם ולספק לו את זה. ניתן למצוא מענה לאופן הטוב ביותר לענות על המטרות האלה ע"י התבוננות באתרים מתחרים מאותה נישה. מנגד לצרכי הגולשים עיצוב לאינטרנט חייב להענות לדרישותיו של בעל האתר ולשקף את מטרותיו שלו בצורה הכי טובה שאשר כיוון שהאתר נבנה בכדי לספק את הצרכים שהוא חושב שקימים.